пятница, 20 февраля 2015 г.

Поетичний словник


Поетичний словник

Віршований додаток
 до підручників української літератури
 для 5 – 8 класів


5 клас

         Як в уяві при читанні,
Мов живе все постає.
То така література
Нам художньою стає.

Казка – це твір про події незвичні,
Чи то придумані, чи фантастичні.
Але таку особливість він має:
В казці добро всяке зло подолає.

Міф – не казка, знати треба,
А уявлення людей
Про богів, природу, небо,
Як створився світ оцей.

Легенда – переказ, але таємничий
Про давні події якісь історичні,
Або побутові, людей незвичайних,
Наділених розумом, сильних відважних.

Прислів’я – це вислів короткий і влучний,
Віршований часто, тому милозвучний,
У ньому повчання і мудрість народу,
Що переходить від роду й до роду.

                                      Приказка – вислів стійкий і крилатий,
Влучний, дотепний, на мудрість багатий,
Форма коротка – прислів’я частина,
Що поведінку оцінить людини.

         Загадка – походить від слова «гадати»,
         Тож маємо добре поміркувати,
В прихованій формі що сховано в ній.
Кмітливість свою проявити зумій.

Акровірші – це загадки,
Що таку будову мають:
Перші букви у рядочках
Ті загадки розгадають.



Твір короткий і прозовий,
Небагато в нім героїв,
Всім цікавий для читання –
Це і є оповідання.

Епітет – художнє означення,
Письменника образне бачення
Усього того, що оточує нас:
Усміхнене сонце, напружений час,
Весела діброва, зажурений гай,
Чарівний заквітчаний край.

Порівняння допоможе
Усім добре розпізнати,
Що із чимось дуже схоже,
І про це цікаво знати:
Дуб, мов велетень казковий,
А берізка білокора,
Наче дівчина в вінку, закружляла у танку.


6 клас


Пісня народна – це твір поетичний,
Часто зажурений, ніжний, величний.
Музика в ньому із словом з’єдналась,
Жити в віках у народі зосталась.

Анафора – повторення якихось певних слів
В рядочку початковому кожної строфи:
Прилинь весно-весняночко,
Прилинь, немов панночка,
Прилинь разом із сонечком,
Заглянь в моє віконечко.

Рефрен – також повторення,
Та вже кількох рядків,
Коли строфа кінчається,
А у пісень – приспів.




Гімн – це пісня величальна
В честь події чи героїв.
Урочисті, офіційні
Гімни є у всіх народів.

Байка – це твір невеликий, чудовий,
Частіше у віршах, буває прозовий,
Гумористичний, або сатиричний,
А все-таки повністю алегоричний.
Всілякі пороки в людей викриває,
Як жити – мораль усіх мудро навчає.

Алегорія повчає,
Що під образом тварин,
Риби, птахів чи рослин
Ми у байці упізнаєм
Звичайнісіньку людину:
Заєць – дуже полохлива,
А лисиця – хитра, мстива,
Вовк – жорстока, дуже зла,
Ну, а риба – мовчазна.

Притча – твір алегоричний,
Різновид оповідання
Про життя святих і грішних
Із мораллю і повчанням.

Метафора – це уподібнення властивостей, а чи ознак
Предметів і явищ навколишніх до інших.
Наприклад, ось так:
Лелеки в дорогу збираються,
Із рідним куточком прощаються.

Символ – стійке уподібнення,
Усталене і традиційне:
Троянда – то квітка закоханих,
Червона калина – дівчина…

Уособлення – засіб художній,
Коли  неживе оживає:
Стало сумно пташиноньці кожній,
Бо вже літо од нас одлітає.


Гумор – дотепний і лагідний сміх,
Він однаково цікавий для всіх.
Бо щось кумедне у нашому домі
Він подає в доброзичливім тоні.

Сатира – сміх гострий, наче стріла,
Пороки в житті викриває вона.
Дошкульно висміює вади людини,
В суспільстві утверджує все позитивне.

Співомовка – твір веселий,
Жартівливий в ній сюжет,
Анекдот смішний народний,
А створив же їх поет обдарований селянський,
Звуть його Степан Руданський.

Поема – це твір із цікавим сюжетом,
Написаний віршем, звичайно, поетом.
Події в поемі напружені завжди,
Герої тут діють нескорені, справжні.

Як рядки у вірші стануть, мов солдати у строю,
Інтонацією, ритмом групу створюють свою.
Поєднались між собою,
Називаються строфою.

Стопа – група складів у вірші,
Один наголошений, а ні – два інші.

Рими у білому вірші немає,
Ритм всі рядки у порядку тримає.

Розмір вірша двоскладовий,
Перший наголошений –
Це хорей – стопа антична –
До танцю запрошений.

Ритмічна в музиці стопа
Із двох складів складається,
На другий падає удар –
То ямбом називається.




7 клас

Коломийку, файну пісню, гуцули співають,
В ній складів рядочок кожний чотирнадцять має.
Як у коло стануть разом хлопці і дівчата,
Заспівають співаночки й будуть танцювати.

Балада – це пісня, але не звичайна,
А ліро-епічна; сюжет легендарний,
Бува фантастичний або історичний,
Фінал у баладі частіше трагічний.

Сюжет – це розвиток подій,
Що в творі відбуваються.
Сюжетна лінія одна
Чи кілька, що сплітаються.
Експозиція, зав’язка,
Далі розвиток подій,
Кульмінація, розв’язка –
Сам створити так зумій.

Композиція (складання) –
Побудова всього твору,
Компонентів поєднання,
Що його основу творять:
Елементи у сюжеті,
Різні описи-пейзажі,
Інтер’єри та портрети,
Діалоги персонажів.

Вільний вірш тому і вільний,
Що строфа в ньому довільна,
Не римуються рядки,
Єдність тільки синтаксична,
Модна форма поетична,
По-французькому верлібр.







8 клас

Думице ліро-епічні пісні,
Що кобзарями складались вони.
Зміст переважно у них героїчний
Про України часи історичні.
Їх виконання – це розповідь-спів,
А називається речитатив.

Пафос – це настрій художнього твору,
Ті почуття, що у ньому вирують;
Внутрішній дух і високе натхнення
Автори твору своєму дарують.

Дактиль – це розмір стопи трискладовий,
Склад наголошений перший у ньому.

Анапест – це стопа трискладова,
Наголошений склад в ній останній:
Я люблю цю красу пурпурову,
У тумані ранкове світання.

Стопа трискладова, по-грецьки – відрізок,
Тож маємо добре у тім розібратись,
На другому наголос, інші – спокійні,

Тому називається він амфібрахій.

Комментариев нет:

Отправить комментарий