Мета:
ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом письменниці-киянки,
зацікавити її творчістю;
спонукати до роздумів про доброту та милосердя;
поповнювати теоретико-літературні знання учнів новими відомостями;
виробляти вміння творчо використовувати свої знання;
виховувати в учнів емоційну чутливість,
вміння аналізувати вчинки і поведінку
персонажів, робити висновки, пояснювати і обґрунтовувати свої думки;
виховувати інтерес до літератури,
гордість за рідний край.
Обладнання: портрет письменниці, виставка
літератури з серії «Сучасна дитяча
проза», «Відомості про життя і творчість Лесі
Вороніної» - слайди,
літературна карта України, міні-плакати з висловами відомих людей, дитячі малюнки до твору,
картки-таблички для учнів.
Девіз уроку: «Нехай
добрими і милосердними будуть наші серця!»
Вислови відомих людей:
|
||||||
|
||||||
|
Випереджувальні
завдання:
-
індивідуальна робота – прочитати оповідання
Лесі Вороніної «Нямлик і Балакуча Квіточка»;
-
групова проектна діяльність:
І група – намалювати головних
героїв твору такими, якими ви їх уявляєте;
ІІ група – користуючись
додатковою літературою, знайти відомості про письменницю і підготувати зв’язну
розповідь про неї;
-
завдання для вчителя – підготувати
ученицю-старшокласницю до виступу у ролі письменниці.
Хід уроку:
І. З’ясування
емоційної готовності учнів до уроку.
Технологія «Світлофор».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
«Незакінчене речення - 1».
Від зустрічі з творчістю Лесі Вороніної я очікую…
ІІІ. Ступінь
актуалізації.
Вступне слово вчителя. (На дошці –
літературна карта України).
Україна – країна багатих літературних традицій, колиска для сотень
талановитих людей. Людей, які відомі не лише на території України, а й поза
межами її. Це прозаїки і лірики, драматурги і байкарі, гумористи та сатирики.
Люди, з творчістю яких ми вже знайомі і про яких дізнаємося на уроках літератури
пізніше.
І нині ця прадавня українська земля дає
силу і наснагу майстрам слова. Серед них письменниця з Києва - Леся Вороніна.
Сьогоднішній урок – це зустріч з
чудовою сучасною дитячою прозою нашої гості. Сподіваюся, що після уроку ви
захочете ще більше дізнатися про письме-нницю і її твори.
·
Теорія
літератури
Проза – (прозова художня мова)
(від лат. рrosa – вільна мова) – всі види невіршовано організованої мови. На відміну
від віршів, проза не мелодична, часто не ритмічна і не підпорядкована жодному віршованому
розмірові. Є три жанрові форми прози: оповідання, повість, роман.
|

Бесіда:
·
Що ви
знаєте про письменницю Лесю Вороніну? Що можете розказати про неї?
Учень. Леся Вороніна народилася 21
березня 1955 року в м. Києві. Росла допитливою й кмітливою дитиною. Дуже рано
почала складати різні фантастично-гумористично-таємничі історії, а також
лякачки, які виконувала під час тихої години у садочку, а згодом під час
перебування в літніх піонерських таборах. Людина, яка вміє розповідати
захопливі історії, як відомо, цінується у будь-якому колективі. Отож,
усвідомивши, що володіє талантом оповідача, вступила на філологічний факультет
Київського держуніверситету. А позаяк вчилася на заочному відділенні, то
паралельно з навчанням працювала на різних роботах, які змінювала щороку.
Читала багато книжок і сама почала
писати. Перші казки написала для сина Євгена, записала їх, подала до вид-ва
“Веселка”. Працювала в журналі “Україна”.
Коли 1991 р. з’явився “Соняшник” – дитячий альтернативний
(незаідеологізований) журнал, з радістю прийняла запрошення працювати в ньому
літредактором. Через рік таємним голосуванням (це було модним на поч. 90-х)
Лесю, а по паспорту – Олену Анастасівну обрали головним редактором, ким залишається й понині.
·
Леся Вороніна належить до
найпопулярніших вітчизняних дитячих письменників. Її твори активно видають,
транслюють по радіо, друкують у часописах, вони перемагають у рейтингах. Її
книжки не залежуються на полицях. Діти граються в героїв, створених її уявою. Сама
пані Леся справляє враження тихої і домашньої. Що ж насправді ховається за цим
поглядом уважних темних очей у великих окулярах — спробуємо з’ясувати в авторки нямликів, агентів 000,
хлюсів та інших потойбічних істот. Вона сьогодні присутня на нашому уроці.
(учениця-старшокласниця
підготовлена до виступу у ролі Лесі Вороніної).
- Вітаємо вас, Олено Анастасівно. Дуже раді сьогодні
зустрітись з вами і висловлюємо подяку за гарні книги, за цікаві оповідання.
Діти з задоволенням прочитали ваші твори «Прибулець з країни Нямликів» та
«Нямлик і Балакуча Квіточка». І сьогодні спробуємо проаналізувати поведінку
героїв оповідань. А ще учні хочуть більше дізнатись про саму письменницю.
(Учні
ставлять запитання до письменниці)
- Пані Лесю, цікаво, яким пригадується дитинство
відомій дитячій письменниці? - Пам’ятаю себе дуже рано. Наша завжди напівтемна кімната в «комуналці» на вулиці Толстого в Києві — цілий світ із дитячими таємницями, змовами й дружбами. Моє ліжко, відгороджене в кутку старими шафами, картина на стіні, яку я могла роздивлятися годинами. Я ніколи не була зразковою слухняною дівчинкою у білих шкарпеточках, випрасуваній сукенці і з бантами в кісках. Я була схожа на хлопчика — у шість років навчилася кататися на ковзанах і на лижах, уміла давати здачі, мала одну найкращу подругу Маринку, без якої просто не могла жити, купу друзів і кілька ворогів, мріяла про двоколісний велосипед і ненавиділа будь–яку несправедливість і насильство.
- Родина відіграла роль у вашому становленні?
- У нас була величезна розкішна бібліотека, і це, насправді, для мене стало найбільшим скарбом. Дуже рано я «проковтнула» всю доступну українську, російську й світову класику і зрозуміла, що світ у мільйон разів цікавіший, ніж та література, якою нас годували в рідній школі. Батьків я любила, але найбільший вплив на мене мала моя старша сестра Танюха — незаперечний авторитет і від народження найближча мені людина. А ще вона була неймовірно вродлива — схожа на юну Одрі Хепберн у «Римських канікулах». Іноді я їй кажу, що, певно, ми народилися близнюками (хоча зовні ми зовсім не схожі), тільки через якусь помилку це сталося з інтервалом у дев’ять років. Тому не можемо одна без одної жити.
- Ви зростали в «літературній» сім’ї. Що це вам дало?
- Мама багато років працювала у видавництві «Дніпро», була хорошим редактором, перекладала з німецької й французької, їздила в Будинок творчості в Ірпінь працювати і часом брала мене з собою. Думаю, що ті розмови під час прогулянок ірпінськими алейками (а я ходила за мамою та її співрозмовниками «хвостиком») багато в чому сформували мою свідомість.
- У книгах ми знаємо Вас як Лесю, але ж Ви Олена?..
Мене батьки назвали Лесею, але у паспортному столі навідріз відмовилися записувати мене під таким іменем, мовляв, це зменшувальна форма від Лариси чи Олександри. Тож від народження всі мої родичі, друзі та знайомі знають мене як Лесю, а за паспортом я Олена.
- Пані Лесю, чи є у Вас діти? Якщо так, чи дослухаєтеся Ви до їх зауважень до ваших творів? Хто зазвичай є першим
читачем ваших нових творів?
- У мене є син, дорослий, йому 29 років. До його думки я дуже дослухаюся, і взагалі, ми з ним дуже дружимо. Я ніколи не була мамою-начальницею, а
завжди ставилася до нього, як до цілком самостійної людини. Здається, мій Женя
це оцінив. В усякому разі ми
з ним дружимо, і нам цікаво розмовляти на різні теми. Власне всі свої перші казки та фантастичні історії я
написала для малого Жені, він був досить капосною дитиною, і заспокоїти його
можна було тільки розповідаючи якісь неймовірні й дуже закручені історії. Тепер
він виріс, і сподіваюся, що скоро читатимуть мої книжки вже його діти.
- А що
думаєте з приводу сучасної української літератури для дітей?
- Мені здається, що саме в останні роки стався
справжній культурний вибух — з’явилося ціле гроно гарних, талановитих, цікавих
дитячих письменників.
Вчитель.
- Дякуємо Вам, Олено
Анастасівно, за цікаву розповідь, відверті відповіді на запитання і запрошуємо
Вас бути присутньою на нашому уроці. А зараз переглянемо слайди.
Перегляд
слайдів
ІV.
Підготовка до роботи над твором.
- Діти, яким було
ваше домашнє завдання?
(прочитати оповідання Лесі Вороніної «Нямлик і Балакуча Квіточка», підготувати
індивідуальні та групові завдання).
- Чи всі прочитали
оповідання?
- Чи сподобалось воно
вам?
- А чим саме
сподобалося?
- Чи легко вам було
читати твір, чи все ви зрозуміли?
«Незакінчене речення - 2» (усно).
Прочитавши назву твору, я
подумав …
зрозумів …
відчув …
V. Робота над текстом твору.
Система запитань і завдань
- На скільки частин
поділений текст оповідання?
- Які часові межі
охоплює оповідання?
- Чи багато в
оповіданні дійових осіб?
·
Теорія
літератури
Дійові особи (персонажі) – особа, яка діє в мистецькому творі.
- Від чийого імені
ведеться розповідь? (Автора, оповідача).
·
Теорія
літератури
Оповідач – умовний образ людини, від особи якої ведеться оповідь у
літературному творі.
-
Хто є
головним героєм даного твору?
-
А про
кого ще розповідається тут?
-
Хто ж
такі ці нямлики і де ми з ними уже зустрічались?
-
Згадайте
дивні пригоди, в яких головній героїні – Олянці самостійно вдалось врятувати
цілий будинок від затоплення. Чи було дівчинці страшно?
-
Що
спонукало Олянку рухатися далі і не зупинятись?
-
А як
Олянка та її друзі ставляться до
зрадників?
-
Якими вам
уявляються головна героїня – Олянка і нямлик Буцик ?
Протягом уроку учні заповнюють таблицю (робочі
сторінки роздруковані для кожного учня) і в кінці уроку здають.
Ім’я героя
|
Портрет
|
Вчинки
|
Доля героя
|
-
Чи маєш
ти вдома якусь тваринку ? Якщо так,
то ти відповідальний за неї і дбаєш про неї, опікуєшся нею, доглядаєш її. Тваринки
нам довіряють, і їх
також не слід зраджувати. Усього можна досягти добром і любов’ю. Коли ми добрі,
то завжди перемагаємо.
|
- Чи сподобалась
вам Олянчина сусідка – тьотя Галя ? Чому?
- Чи можемо ми
назвати її ставлення до чотириногих друзів турботливим, милосердним ?
- А які з наведених у табличці визначень ми
можемо взяти для характеристики Олянки ? А Буцика ?
- Діти, але що це ? Хтось
приніс нам листа. Хто б це був ? Так, це
пінгвін-листоноша Петро. Прочитаємо листа? (Додаток.)
- Розкажіть про
пригоду, в якій Олянка разом із Буциком
рятувала своїх батьків, котрі замість експедиції потрапили у полон до піратів.
Як поводились наші герої?
|
Робота в парах.
- Дослідіть, які настрої домінують у творі?
- Чого більше – радості чи смутку?
- Якими почуттями керувалась дівчинка у своїх діях в різних ситуаціях?
«Зазирніть у душу героя».
- Що відчувала Олянка, почувши від
Буцика історію зникнення Сантехніка
Митька? Прочитайте відповідні рядки.
- Пригадайте, які деталі портрета дівчинки найчастіше виділяє автор.
·
Теорія
літератури
Портрет – у літературному творі це зображення зовнішності людини –
обличчя, постаті, манери триматися, жестів тощо.
-
А на що
автор звертає особливу увагу? (На очі).
-
З якою
метою?
-
Про що
говорять очі дівчинки?
-
Очі –
дзеркало душі. Як ви розумієте цей вислів?
Рольова гра «Розмова очей»
За допомогою очей висловіть прохання, подяку, привітайтеся.
Завдання-змагання.
Хто швидше доповнить речення:
Добре ім’я – найкраще …. (багатство).
Добре діло роби …. (сміло).
Доброму скрізь …. (добре).
Міні-диспут (проблемні запитання).
-
Доброта –
це порятунок людства, життєдайний дар чи непотрібний пережиток?
-
Чи можна
навчитись відчувати чужий біль?
«Займи позицію»
- Які
міркування ви можете навести на підтвердження своєї думки?
- Хто погоджується чи не погоджується з цією думкою?
Діти, зверніть увагу на вислови, записані на міні-плакатах (зачитати).
- Як ви їх розумієте? Прокоментуйте їх.
Індивідуальне завдання.
-
Виберіть
і запишіть у зошити той вислів, який, на вашу думку, міг бути епіграфом нашого
уроку. Обґрунтуйте свій вибір.
-
Що
називається епіграфом?
-
З якою
метою він вживається?
·
Теорія літератури
Епіграф – короткий текст (почасти цитата), який вміщується перед
текстом; передає основну ідею, настрій або колізію твору.
Перегляд малюнків учнів.
-
Який
малюнок ви вважаєте найвдалішим? Чому?
-
Чому саме
таким ви намалювали Буцика?
-
Чи
подобаються вам ілюстрації Катерини Білетіної, вміщені на сторінках книги?
-
А чи
захотів би хтось із вас стати художником?
Що для цього потрібно?
-
А
письменником як можна стати?
-
З якою
метою письменниця використала фантастичні моменти?
-
Який жанр
твору?
Метод ПРЕС
1. Я
вважаю, що …
2. Тому
що …
3. Наприклад
…
4. Отже
…
·
Теорія
літератури
Оповідання – прозовий твір малого обсягу з динамічним розвитком сюжету.
Ознаки оповідання:
Зображення одного епізоду або
події з життя героя;
Невелика кількість дійових осіб;
Обмежений проміжок часу.
VІ. Підсумок уроку.
-
Чи
справдились ваші очікування від знайомства з творчістю Лесі Вороніної?
-
Чи змінилися
ваші погляди на навколишній світ після прочитання даного твору?
-
Чого
навчила вас головна героїня – Олянка?
-
Яку рису
характеру ви взяли від Олянки?
-
Які твори
про добрих і чуйних людей, про милосердя
ви читали самостійно, вивчали в школі?
Заключне слово вчителя. Леся
Вороніна висловлює думку, що дитина,
читаючи її твори і їм подібні, навчиться, що не можна використовувати тих, хто
тебе любить, потрібно захищати слабших, берегти таємниці та друзів і… їсти
кашу. Вороніна пише зрозумілою дітлахам мовою,
створює досить короткі розділи, в кожному з яких – окрема пригода. Але в
кожній пригоді – прагнення письменниці, щоб дитина любила свій край, край, де
народилася, побачила світ. Хоче, щоб дитина любила людей, допомагала іншим,
була доброю та милосерд-ною. Бо : Не
залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце гріє!
-
Який
девіз нашого уроку?
Нехай добрими і милосердними будуть наші
серця!
Тож ніколи не забувайте творити добро!
VІІ.
Самооцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
І рівень (4-6 балів). Скласти кросворд (ребус, чайнворд) або скласти
план оповідання, або підготувати усний переказ розділу, який найбільше
сподобався.
ІІ рівень (7-9 балів). Скласти сенкан до слова «життя».
__________ , __________ (два прикметники).
________, ________ , ________
(три дієслова).
___________________ (речення з
чотирьох слів).
________________ (слово-синонім до слова «життя»).
ІІІ рівень (10-12 балів). Написати міні-твір на теми: «Лист автору від
читача» або «Сторінки твору, що
найбільше вразили».

Привіт, доню!
З нашою експедицією трапилася дуже дивна історія. Маму, мене й
усіх наших друзів захопили в полон пірати. Так-так, виявляється і у наш
час є пірати. Тільки тепер вони плавають не на вітрильниках, а на
підводних човнах. Пірати замкнули усіх учасників наукової експедиції у
крижаній камері всередині велетенського айсберга. Тут їхня секретна база,
де вони готують різні злочини. І ніхто про це не знає.
На щастя, тут мені зустрівся
знайомий пінгвін. Колись він брав участь у наших наукових експериментах і
навчився розмовляти. Звуть його Петром. Його захопили пірати й змусили
працювати листоношею – він розносив таємні повідомлення по піратських
криївках, що розмістилися серед
вічних снігів. Адже пінгвіна ніхто не запідозрить у злочинних намірах. Ці
бузувіри тримають у заручниках родину сердечного птаха – дружину Настю і
трьох малолітніх пінгвіненят. Отож бідолашний Петро мусить виконувати
накази бандитів. Але тепер пінгвін-листоноша вирішив боротися з піратами. Завтра він
спробує пробратися на піратський літак і долетіти на велику землю. У
піратських агентів є якась справа саме в нашому місті. Петро дуже
кмітливий і розумний, але все одно він – лише птах. Тож без твоєї допомоги
нам не обійтися. Щойно одержиш цього листа – негайно зв’яжися з міліцією.
Хай одразу вирушають нам на
допомогу. Але будь дуже обережною – піратські шпигуни діють по всьому
світу. І ще прошу тебе – нічого не кажи бабусі. Ти ж знаєш – у неї хворе
серце, і хвилюватися їй не можна.
Цілую тебе. Твій
тато.
P.S.
Мама
тремтить від холоду і тому не може писати, але вона
передає тобі вітання і просить, щоб ти поспішала, бо скоро ми всі
перетворимося на крижані бурульки.
|

Комментариев нет:
Отправить комментарий