понедельник, 1 декабря 2014 г.

Літературний ранок. Лицар національного духу (Про М. Н. Магеру)


Мета:  ознайомити учнів з життєвим і творчим  шляхом письменника-земляка;
допомогти школярам збагнути суть авторського задуму через розуміння   художнього слова;
  викликати інтерес до сучасної української літератури для дітей; 
           спонукати їх до самостійного спілкування з книжкою та її автором;
           розвивати в учнів навички осмисленого та виразного читання;
           виховувати вольові якості, активну життєву позицію.


Тип уроку:  літературний   ранок.


Обладнання :  портрет письменника, збірки поезій та прози, плакат з епіграфом.


Методи, прийоми і форми роботи : розповідь учителя, виразне читання,
                                                        інсценізація.



























                                                                                               Я хочу жити не рабом,
                                                                           А вільним, як людина!
                                                                                              М. Н. Магера.


Вчитель:
         Село  Могилівка (сьогодні – частина міста Дунаївці) – одне із мальовничих куточків нашого Поділля. Ранньою весною потопає воно в квітучих вишнях, запашних черешнях. А зимою кутається в снігових кучугурах.
         Ось тут першого дня осені, коли листя з дерев облітає, коли соком наповнені яблука та груші звисають на міцних гілках і зявився на світ гарний хлопчик – Микола  Никанорович  Магера. Це було 1вересня  1922 року у селянській родині.
         Сімя  була велика – девятеро дітей. Жили дружно, любили працю, мамину пісню, бабусину казку.

Учень:
         Малий на зріст, кволий хлопчина пішов у школу аж у вісім років, хоч умів читати і писати уже давно. Навчається гарно, багато читає.

Учениця:
         Писати майбутній письменник почав ще у шкільні роки. Пробував творити драматичні твори – пєси. І це йому вдавалось. Сьогодні ми маємо чудову збірочку одноактних п’єс  «Їх щастя попереду», яка вийшла друком в 2003 році. Тут вміщено десять п’єс, в яких розповідається про стосунки між дітьми і їхніми батьками. З усмішкою читаємо про зажерливого Мусія та наївну Параску Михайлівну із п’єси «Розбагатіла».

Учень:
         А ось із спогадів самого письменника: «Із п’єсою «Партизани на Поділлі»я побував у відомого драматурга Івана Антоновича Кочерги на квартирі аж два рази. Він прочитав п’єсу і порадив віднести її артистам театру імені Івана Франка. Я так і зробив. » у цій п’єсі йдеться про окупацію Поділля фашистами.

Вчитель:
         Це, діти, твори, які для вас сьогодні важко сприймати. А зараз ми з вами повернемося у недалеке ваше минуле. Ви маленькі, тримаєтесь за мамину руку і все допитуєтесь: «Мамо, а це що? А це навіщо? А чому? А як?» Як от у казочці «Неслухняне курчатко» із збірки «Зелені паляниці».

                   Сценка.
(На середину залу виходить мама – квочка і десять курчат  (дівчинка – п’ятикласниця , п’ять хлопчиків і п’ять дівчаток. ) одягнені у жовтенькі костюмчики з жовтенькими чубчиками у хлопчиків, жовтими бантиками у дівчаток.)

-         Ко – ко – ко! Не розбігайтесь, дітки. Ко – ко – ко! Всі до мене! Ко – ко – ко!

(Курчатка бігають по подвірї, збирають щось, придивляються до всього).

От одне курчатко підбігає до матері – квочки і питається:
-         Матусю, а що це таке гарне?
-         То, дитино, квіти.
-         Де вони тут узялися? – запитало друге курчатко.
-         Бабуся посадила.
-         А хто така бабуся? – запитало третє курча.
-         Вона старенька і дуже ласкава. Вас пшоном годуватиме.
-         А що таке пшоно? – питається четверте курчатко.
-         То дуже смачна їжа. Від пшона ви будете швидко рости.
-         А навіщо нам рости? – питає п’яте курча.
-         Щоб бути такими, дітоньки, як я.
-         А навіщо нам бути такими, матусенько, як ви? – запитує шосте курча.
-         Щоб яйці нести.
-         А навіщо яйці нести? – запитало сьоме курчатко.
-         Щоб квочкою стати.
-         А навіщо квочкою бути? – питається восьме курчатко.
-         Щоб маленьких курчаток висиджувати.
-         Яких це курчаток висиджувати, мамусю? – запитує девяте курча.
-         Таких, дітоньки, як ви.
-         І вони будуть такі, як ми? – запитало десяте курча і всі курчата з цікавістю подивились на маму.
-         Такі, дітоньки, такі. – щасливо посміхнулась мама – квочка.
Курчата весело підбігли до квочки і та з гордістю всіх пригорнула до себе.

Вчитель:
     Ось такі дітки – всепитайки  у матері-квочки. Такі ж і ви були колись у своїх матінок.
     І такі ж допитливі хлопчики були у Миколи Никаноровича. Для своїх дітей він пише багато казочок, оповідань. А згодом ці твори друкуються на загал.

Учениця:
     У 1991 році виходить чудова збірочка «Зелені паляниці», куди ввійшли оповідання та новели, повість та казки.
     Тут є оповідання «Маленький поет», героєм якого є маленький хлопчик Грицько. Він гарно співає, складає вірші.
        
            (На сцену виходить хлопчик, стає на стільчик і декламує вірш).
Брикав, скакав кабанчик,
Неначе з гуми м’ячик
В калюжі серед двору
У жарку літню пору.       

лукаво посміхнувся і, замахавши руками, ніби  купається в воді, зарохкав:
Рох – рох, рох – рох, рох – рох,
Купаємось удвох:
і рильце – п’ятачок,
і хвостик – бубличок.
                                                        Рох – рох, рох – рох, рох – рох.
Кабанчик вже втомився,
         Бо довго дуже мився
         В калюжі серед двору
         У жарку літню пору.
                                               Рох – рох, рох – рох, рох – рох,
                                                        Чистенькі, як горох:
                                               і рильце – п’ятачок,
                                               і хвостик – бубличок,
                                                        Рох – рох, рох – рох, рох – рох.
Учень:
         А ще є гарна казочка «Маленька дівчинка Валя», написана віршем у 1944 р.

(Виходить дівчинка і читає вірш – казку).

         Гарні казки  «Оксанка», «Чубчик»,  «Перемога», «Подорож до зірок», «У   новорічний вечір» та багато інших.

(Учні виходять по-черзі,  тримаючи в руках  по збірочці)
Учениця:
         У 1990 році вийшла друком збірка повістей та оповідань для молодшого та середнього шкільного віку «Хлопчаки».    Сюди ввійшли  дві повісті:
«Пастушки» - про хлопчиків, які проводять канікули в селі, про їх цікаві пригоди, взаємостосунки, працю;
«Друзі» - про Олеся, який виростив собі журавля, подружився з ним;
та  цикл оповідань  «Хлопчачі  вибрики».

(Показують ці збірки)
Учень:
         Микола Никанорович любить не лише птахів і тварин, але й квіти, дерева, кущі, кожну травинку. Він безмежно любить нашу українську природу, про що з синівською любовю розповідає у повістях «Батіжок», «Камянецькими стежками»   та інших творах. Він вміє бачити і відчувати, як народжується струмочок, як розцвітають Петрові батіжки, як видзвонюють у небі жайвори. Його пейзажами не можна не захоплюватися. Вони, оті маленькі оповідання – це чисті перлини. Вони є окрасою дитячої літератури.
         А ще я захоплююсь маленьким оповіданням  «Ручай». Послухайте цю поезію в прозі.
(Учень читає твір)
Вчитель:
         На превеликий жаль, сьогодні серед  живих  немає цієї людини великої душі – Миколи Никаноровича Магери. Його немає, але твори поета та письменника завжди з нами, його герої – поруч з нами. Є багато спогадів тих, хто знав Миколу Никаноровича, дружив, зустрічався, працював з ним. Ось послухайте.

(Зачитую спогади)

От на такій цікавій і врочистій ноті ми і завершуємо наше свято.
Всім учасникам велика вдячність за участь, а слухачам скажемо: «До нових цікавих зустрічей».

Комментариев нет:

Отправить комментарий